2010-09-29

Land of Oz

Fram med block och penna! I huvudet surrar tankarna omkring som en ilsken bi-farm. Insåg idag att om tre dagar är det en månad sen jag lämnade Sverige. Gisses vad tiden går, var det inte i förrgår jag sa hejdå till familjen på Kastrup?
Hög tid för att planera resandet som kommer äga rum någon gång i januari/februari. Vart ska man åka? Vad ska man se? Australien är inte bara ett land, det är en hel kontinent, en ofantligt stor sådan dessutom.


Är oerhört tacksam över min väldigt flexibla familj som låter mig göra precis hur jag vill. Jag har fått tillåtelse att åka iväg, resa lite för att sedan komma tillbaka hit, jobba och tjäna pengar.

Högt på önskelistan över backpacker-resor, se/att göra:
  • Jobba på en farm i 1-2 veckor, leva riktigt australiskt countrylife med öppna vidder som räcker så långt ögat kan nå.
  • Ayers rock/Uluru.
och ja, där tar det stopp. Är inte så jättesugen på alla de här typiska backpacker-turerna, Cairns, Fraser Island osv men de kommer förmodligen bli av det med, iaf något liknande.

Har även gjort en fin liten lista i min notebook över vad jag vill göra när jag kommer hem. Har räknat ut att jag behöver komma hem i mars för att jobba som aldrig förr (Moster Anki får gärna uppmärksamma detta, är tacksam över alla vikariedagar jag kan få!) och spara ihop pengar. Tankar om att läsa spanska i Barcelona har snurrat omkring men efter lite argumenterande mellan nytta och nöje har jag kommit fram till att jag förmodligen vinner mer på att skaffa mig Cambridge-certifikatet. Detta hade jag gärna velat hinna skidsäsongen drar igång, vill verkligen åka iväg och säsonga någonstans om det så blir i Sälen. Skidor är skidor, och skidor är kul.

Anledningen till att jag måste klämma in detta under det kommande året är för att jag planerar att återvända till skolbänken år 2012.

Hoppas på lite visdoms-ord från Södervägen 8 i helgen för att göra mina luddiga planer lite klarare.

2 kommentarer:

  1. Hej Linnea, kul att läsa hur du har det. Du är duktig på att skriva. Längtar du redan till jul och hem till oss i kalla Norden? Det är klart att jag fixar jobb till dig, det blir säkert inga problem.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej moster! Roligt att ni är härinne och läser :) Tack så mycket! Jag längtar inte hem till Sverige, men det är klart att man saknar alla därhemma! Vad det gäller julen så längtar jag nog till julen året om. Blir förmodligen en svensk jul härnere med de andra svenska au-pairerna. Ser fram emot det!
    Låter kanon, tack tack! Kommer kännas underbart att komma tillbaka till de svenska väluppfostrade barnen, i jämförelse med de bortskämda aussie-barnen.
    Kram på er

    SvaraRadera